Irriteert reclame? Te oordelen naar de 101 manieren die mensen verzinnen om te ontsnappen aan storende en/of vervelende reclame, is het inderdaad een grote bron van ergernis. Kan het anders? Jazeker.Want mensen staan tegelijk ook open voor een echte ervaring op een moment dat het hén goed uitkomt. Dit is wellicht de verklaring voor de enorme impact van bioscoopreclame: aandacht x 8, gemiddeld 23,4% meer conversie en 79% meer ROI.
Da’s sterk, maar niet voor jouw merk? Na dit artikel denk je er gegarandeerd anders over.
Lekker achterover leunen. Knop om. Popcorn in de aanslag. Licht uit. Het grote scherm licht op.
De impact die state-of-the-art grootbeeldprojectie en audio op bioscoopbezoekers hebben, is nauwelijks te onderschatten. Op dát moment het publiek verbazen, ontroeren, naar adem doen happen met je boodschap is een absolute buitenkans voor adverteerders. Enkel weggelegd voor de Coca-Cola’s en de Nike’s van deze wereld? Het mag gezegd: iconische wereldmerken maken vaak impactvolle, award-winning spots. Maar ook voor jouw merk kan de magie van de bioscoop hét verschil maken.
We sommen hier even 6 goede redenen op om voor bioscoopreclame (ook doekreclame of screen advertising genoemd) te kiezen - en verklappen alvast nummer 6: de prijs voor bioscoopreclame zal je wellicht aangenaam verrassen!
1. Neem je doelgroep in het vizier
Een bioscooppubliek vertegenwoordigt een brede doelgroep van mensen die bewust naar die plek zijn toegekomen en toegang hebben betaald. Belangrijk is hun state-of-mind: ze zijn klaar om te genieten en zich te ontspannen.
Op welke doelgroep richt je je? Segmenteren kan je perfect op basis van de film.
Dat is logisch: het publiek dat naar ‘Rocket Man’ komt kijken (over Elton John) zal er iets anders uitzien dan fans van ‘Avengers: Endgame’. Sommige films zijn echte familiefilms - denk maar aan Toy Story 4, jonge ouders die ooit nummer 1 zagen komen er nu naartoe met hun kinderen. Anderen spreken een heel specifiek publiek aan. Ook het tijdstip van de voorstelling heeft een impact op het publiek.
> Kies de film(s) waarrond je wilt adverteren in functie van je brand personality, campagne en doelgroep(en).
Kinepolis kan je hierbij helpen >
2. Een en al oog & oor
De bioscoopbezoeker is volledig gefocust. Weg met de zorgen van elke dag, weg met alle afleidingen: hij/zij staat helemaal open voor de gepresenteerde boodschap. Alle aandacht is gericht op het witte doek. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat bioscoopreclame gemiddeld 8 maal meer aandacht krijgt dan tv-reclame.
Niet dat je hoeft te kiezen voor het ene of het andere. Wanneer diezelfde bioscoopbezoeker je reclamespot ook op tv ziet - of ook in de lobby of op zijn favoriete social media - dan zien we de resultaten spectaculair de hoogte ingaan. Gemiddeld 23,4% meer conversie met bioscoopreclame erbij, een 79% hogere ROI: zet aan het denken, toch?
> Bioscoopreclame werkt op zich maar geeft ook een fikse boost aan je mediamix.
3. State-of-the-art experience
Een sleutelwoord in marketing is experience. De ‘ad avoiding’ consument staat wel open voor reclame, op voorwaarde dat de boodschap hem of haar effectief iets bijbrengt. Nieuws. Bruikbare informatie. Entertainment. Fun!
Maak leuke, leerrijke reclame (natuurlijk). En maak ook volop gebruik van technologie om extra indruk te maken. In het leven van de consument stikt het van de ‘schermpjes’ - smartphones, tablets, laptops, tv’s, … Kleine schermformaten en een beeld- en geluidskwaliteit die niet altijd optimaal zijn. In Kinepolis-bioscopen zijn de projectieapparatuur, de schermen en de geluidsinstallatie ‘best in class’ om het publiek helemaal in de ervaring onder te dompelen. Pak die buitenkans!
> Heb je geïnvesteerd in een creatieve spot? Op het grote bioscoopscherm komt hij pas écht tot leven.
4. It’s all in the (media)mix
We haalden het al even aan: bioscoopreclame doet het uitstekend in een mix van mediakanalen. Een mix aan kanalen en mogelijkheden vind je ook in elke Kinepolis-bioscoop zelf. Daarmee kan je gaan ‘spelen’ om een maximaal effect te bereiken.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Banner aan de buitengevel + Bioscoopreclame + product display in lobby
- Online bannering + Brand activation met sampling door promoteam in lobby + bioscoopreclame
Voor brand activation (merkactivatie) is een Kinepolis-bioscoop (of alle Kinepolis-bioscopen) gewoonweg ideaal. Dé plek om je merk of product in rechtstreeks contact te brengen met de consument of doelgroep. Niet one-way, maar interactief. Zo bouw je aan een identiteit voor je merk en een ‘relatie’ met je doelgroep.
Meer voorbeelden van brand activation lees je in dit blogartikel >
5. Bijna alles kan
Zit je met bioscoopreclame vast aan allerlei musts en don’ts? Minder dan je denkt.
Op het grote Kinepolis-scherm kan je terecht met een korte of lange video. Met dynamische, maar ook met stilstaande beelden. En wissels of aanpassingen van je materiaal kunnen op korte termijn. Flexibiliteit is key.
Voor screen advertising werkt Kinepolis samen met twee externe partners:
- Cinefox voor bioscoopreclame in een afzonderlijke Kinepolis-bioscoop;
- Jean Mineur Mediavision voor bioscoopreclame in alle Kinepolis-bioscopen (landelijk).
Met al je technische en planning-vragen kan je terecht bij het B2B Accountmanagersteam >
6. Tarieven bioscoopreclame?
Geloof je in de kracht van bioscoopreclame, maar zit je nog met vragen? Bijvoorbeeld: hoeveel kost het? Kan je budget adverteren op het XXL-scherm wel aan? Het antwoord zal je wellicht verrassen. Meer informatie over de verschillende zaken die een impact hebben op je budget, vind je in deze blogpost.
Vuur al je vragen af op de B2B Accountmanagers van Kinepolis.
Ze kijken uit naar je bericht!