blog post detail
Blijf op de hoogte

Wil jij graag nog meer tips om van je volgende evenement een denderend succes te maken? Wil je weten hoe je met relatiegeschenken een blijvende indruk nalaat? Of ontvang je liever advies rond originele advertentiemogelijkheden? Schrijf je dan in voor onze updates.

Subscribe to Email Updates

Bioscoopreclame: hoeveel mag dat kosten?

Je eigen reclamespot op het XXL bioscoopscherm: kippenvel gegarandeerd! De impact op het publiek is nauwelijks te onderschatten. Maar hoe zit het met de prijs?

 In deze blogpost zoomen we in op het prijskaartje dat aan bioscoopreclame vastzit. En op alle factoren die de prijs bepalen, zoals de spot zelf, de doelgroep die je wilt bereiken, het aantal keren dat je wilt adverteren (en wanneer) en de combinatiemogelijkheden die de impact nog vergroten. 

 

In ieders leven stikt het van de schermpjes. Van gsm en smartphone tot grootbeeld-tv. 

Maar echt groot en indrukwekkend zijn de filmscreens in up-to-date bioscopen zoals Kinepolis. In grootbeeldprojectie komen films pas helemaal tot hun recht. Elke kijker wordt ondergedompeld in de actie en overspoeld door emoties. Daarvoor zorgt natuurlijk ook de state-of-the-art audio en het hele sfeertje van hooggespannen verwachtingen...

 

Stel je voor wat dit zou doen voor jouw merk of product!

 

Dit hoeft geen droom te blijven. Alle Kinepolis-bioscopen (in Nederland zijn er dat 17) staan open voor screen advertising. Die ‘advertentieruimte’ wordt beheerd door een aantal gespecialiseerde aanbieders zoals Jean Mineur Mediavision en Cine­­fox. Cinefox staat in voor screen advertising in een afzonderlijke bioscoop, Jean Mineur voor landelijke campagnes.

 

Wist je dat…
bioscoopreclame 8 x effectiever is voor je merk dan tv-reclame? Wanneer mensen het beeld van een advertentie zonder logo te zien krijgen, dan herkennen 3 x meer bioscoopbezoekers dan tv-kijkers voor welk merk dit was. Bioscoopbezoekers worden ook 4 x vaker emotioneel geraakt dan tv-kijkers

 

De spot zelf

Hoeveel kost bioscoopreclame? Elke aanbieder heeft zijn eigen tarieven. Toch zijn er een aantal factoren die het prijskaartje altijd beïnvloeden. 

 

Uiteraard moet je een reclamespot hebben - of er een laten maken. Bij ‘reclamespot’ denk je wellicht aan bewegend beeld. Maar voor bioscoopreclame kan het ook een stilstaand beeld (dia) zijn. Of een afwisseling van dia’s. Zo’n audiovisuele productie is sneller, makkelijker én voordeliger te realiseren dan een filmpje. 

 

Het budget voor een video is groter en hangt eveneens af van diverse factoren. Zet je een wereldberoemde regisseur aan het werk samen met bekende acteurs en een tophit als soundtrack voor een video van enkele minuten, dan kan de rekening aardig oplopen. Maar dit hoeft niet per se. Met creatief (en minder bekend) talent kan je sterk uit de hoek komen.

Lees hier meer over de kracht van creatieve spots >

 

Bedenk dat kort en krachtig wel ka. De impact van een filmpje is niet recht evenredig is met de duur ervan. Het prijskaartje voor de projectie wél: dat wordt berekend aan de hand van de spotlengte. 

 

> Is je visual of video technisch geschikt voor grootbeeldprojectie in de bioscoop? Vraag het aan onze experts >

 

bioscoopreclame kosten


Je doelgroep

Is bioscoopreclame geschikt voor een breed publiek? Jazeker. Landelijke campagnes zijn perfect mogelijk, zeker met een netwerk van 17 bioscopen verspreid van Amsterdam tot Zoetermeer. Maar je kan met bioscoopreclame ook lokaal gaan. Afhankelijk van je doelgroep en doelstellingen kan dat een slimme keuze zijn. Geotargeting is mogelijk. Je hoeft niet te investeren in een brede campagne als je (potentiële) klanten geografisch in een welomlijnd gebied rond bioscopen terug te vinden zijn.  

Bij welke films wil je je spot plaatsen? Daarin kan je eveneens breed gaan: bij alle films tijdens een bepaalde periode. Maar je kan je spot ook perfect koppelen aan een specifieke film met een specifiek publiek. ‘Film follow’ is de naam van een formule waarbij je welbepaalde doelgroepen target via hun favoriete films. Je kan je richten op gezinnen (‘Family’) of enkel op volwassenen (‘Adult’). 

Wil je helemaal vrij je projectieschema samenstellen en zelf kiezen hoe vaak, bij welke films, in welke locatie en periode je spot verschijnt, opteer dan voor een Custom pakket op maat. Meer hierover op de Tariefkaart van Foxscreen. 

 

> Hulp nodig bij het opmaken van je projectieschema? Komt eraan! Geef een seintje >

 

De plaatsing

Uiteraard is het prijskaartje voor bioscoopreclame afhankelijk van het aantal keren dat je stilstaand beeld, diashow of videospot wordt vertoond, het aantal passages, zoals dat het.


De prijs per plaatsing verschilt ook volgens de periode. Sommige periodes zijn meer gewild dan andere (bijv. de schoolvakanties) en dan ligt de prijs hoger dan anders. Net zoals bij advertising in kranten en magazines kan je voor een voorkeursplaatsing kiezen - als laatste, net voor de film begint, bijvoorbeeld. Daardoor scoor je extra aandacht maar betaal je ook iets meer. Tip: bekijk zeker de mogelijkheden tot korting, wanneer je voor de eerste keer op het grote scherm adverteert, als je spot voor het goede doel is gemaakt, als je verschillende spots wilt inlassen, …

 

kosten bioscoopreclame

 

De mediamix

Helemaal impactvol wordt het wanneer je bioscoopreclame gaat combineren met andere media/kanalen. Dan krijg je een 1+1 = 3 effect en werkt screen advertising als een XXL booster voor je resultaten. Je kan een Facebookcampagne en banners op relevante websites koppelen aan bioscoopreclame, bijvoorbeeld. Online en bioscoop doen het prima samen. 


Maar ook in de Kinepolis-bioscoop zelf zijn er naast het grote scherm nog andere advertising-mogelijkheden. Denk maar aan spandoeken, banners en live animatie in de foyer en gangen waar alle bezoekers voorbijkomen, sampling, … De creatieve mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos. Ideaal om aan brand activation te doen en je merk of product direct naar je doelgroep toe te brengen. Maak je gebruik van meer dan één advertising-kanaal bij Kinepolis, praat dan ook over een voordelige package deal.

 

Nog vragen?

Onze B2B Accountmanagers van Kinepolis staan voor je klaar!

 

Michel van Keulen
Michel Van Keulen werkt sinds 2016 als B2B Accountmanager voor Kinepolis Dordrecht. Hij heeft daarnaast ook de Brabantse locaties Breda, Den Bosch en Oss in zijn portefeuille. Volgens Michel is niets mooier dan “de blije gezichten van medewerkers die door hun werkgever verrast worden met een uniek (film)event in één van onze bioscopen”. Hij is dol op thrillers met een verrassende twist en (waargebeurde) historische verhalen. Films als Argo, Spotlight en Gone Girl lieten een indruk na bij Michel.
 

Andere blogs in de kijker:

Evenement organiseren? Dit is dé checklist!

Blog Read more

10 originele relatiegeschenken met ‘wow-effect’

Blog Read more

Kinepolis_BAMS_groepsfoto2

Ook overtuigd?

Onze medewerkers helpen je maar al te graag verder. Contacteer ons en wij komen binnen de 48 uur terug op je vraag.

Meer lezen?

Kinepolis, meer dan film alleen

Ontdek onze troeven Read more

over-kenipolis-img.png

Relatiegeschenken? Topidee!

Lees meer Read more

Wat is brand activation?

Lees meer Read more

Blijf op de hoogte