blog post detail
Blijf op de hoogte

Wil jij graag nog meer tips om van je volgende evenement een denderend succes te maken? Wil je weten hoe je met relatiegeschenken een blijvende indruk nalaat? Of ontvang je liever advies rond originele advertentiemogelijkheden? Schrijf je dan in voor onze updates.

Subscribe to Email Updates

Brand activation: hoe ziet dat eruit?

De consument weet amper nog wat te kiezen. Het aanbod breidt - ook in jouw sector - uit en consumenten kunnen erg eenvoudig producten vergelijken, via bijvoorbeeld websites en social media reviews. Hoe slaag je er als merk dan toch in om een blijvende indruk na te laten bij de consument? Het magische antwoord op dit vraagstuk: brand activation. Laat de consument niet tot bij jou komen, maar stap zelf naar je doelgroep. Een introductie tot merkactivatie krijg je in deze blogpost.

 

Wat is brand activation?

Brand activation of merkactivatie is de verzamelnaam van elke actie waarbij je jouw merk of product in rechtstreeks contact brengt met de consument of doelgroep. Heel vaak draait het om de interactieve ervaring, je bezorgt je doelgroep een ‘experience’ die hen bijblijft. Je bouwt op deze manier aan een identiteit voor je merk, je stelt alles in het werk om een ‘relatie’ met je doelgroep op te bouwen. Je zet bovendien een mediamix (on- en offline) in om die boodschap te ondersteunen.

 

Het slagen van je activatiecampagne zal helemaal afhangen van de relevantie voor de doelgroep. Kies voor een locatie, insteek, experience,... die volledig aansluit bij jouw merk én bij je doelgroep.

 

sampling

 

5 opvallende voorbeelden van brand activation

Het zal je niet verbazen dat er ondertussen ontelbaar veel merkactivatie campagnes werden opgezet. Een snelle Google search zal je beslist een berg inspiratie opleveren. Wij bundelden hieronder alvast enkele originele voorbeelden.

Hoe maak je het wachten op de luchthaven net dat tikkeltje leuker? KLM zette met behulp van hologramtechnologie een rechtstreekse lijn op tussen Amsterdam, Oslo en Rio de Janeiro. Wachtende reizigers konden in de Take-off bars reistips uitwisselen over de stad waar ze naartoe vlogen.

Tijdens een hete festivaldag voel je je na een tijdje suf, vuil en oververhit. Wat als je op dat moment jezelf kunt opfrissen en een heerlijk drankje voorgeschoteld krijgt? Dat was de insteek van Vitaminwater voor hun ‘human car wash’. Canadese festivalgangers konden er even op adem komen, rehydrateren en een leuke foto laten nemen, die ze via hun sociale media kanalen konden delen.

 

Een gigantische waterglijbaan in het centrum van Londen tijdens het spitsuur. Dat trekt de aandacht. Lipton Iced Tea wilde op deze manier zijn producten in de kijker zetten én de pendelaars een leuk begin van de dag bezorgen.

 

 

 

 

Binnen de 20 seconden zelf het onderwerp van een kunstwerk worden? Dat kan, dankzij de Hockney Booth in het Van Gogh Museum in Amsterdam, ter ere van de tentoonstelling Hockney - Van Gogh. Bezoekers konden zich na een bezoek in het fotohokje laten omtoveren tot een fotocollage van David Hockney, geïnspireerd op zijn bekende werk ‘Mother’.

 

‘Orange is The New Black’ is een populaire Netflix-serie. Voor de promotie van het nieuwe seizoen trok een gevangenisbusje doorheen het hele land. Geïnteresseerden konden een mugshot van zichzelf laten maken. Of even zelf de cel invliegen?

 

Waar kan je aan de slag met je merkactivatie?

En, schieten er al enkele leuke brand activation ideeën in je hoofd? Top. Maar waar kan je jouw idee uitvoeren? Een veelzijdige stad zoals Amsterdam is de geschikte locatie voor een in het oog springende merkactivatie campagne, maar het kan evengoed in een stad als Zoetermeer.

 

In Amsterdam kan je aan het werk op populaire trekpleisters zoals de Dam, het Museumplein en het Vondelpark.

  • De Dam is historisch gezien het belangrijkste plein van de stad.
  • Het grootste plein van de stad is het Museumplein. Wil je meesurfen op een portie cultuur met een grote C, dan moet je daar present tekenen. Het Rijksmuseum - mét De Nachtwacht van Rembrandt -, het Van Gogh Museum en het Stedelijk Museum liggen er aan het geliefde plein.
  • Het Vondelpark ligt de Amsterdammers nauw aan het hart. In deze oase van rust kan je beslist hun aandacht grijpen.

 

Als je de kans op Instagramplaatjes wil opkrikken, dan kan je ofwel kiezen voor een fotogenieke stand of een fotogenieke locatie in de hoofdstad.

  • Ga het water op en vaar met een boot langs de grachten. Of palm een brug in, Amsterdam telt er maar liefst 1500.
  • De architecturale pareltjes langs het IJ spreken tot de verbeelding, met het Eye Filmmuseum als enorme blikvanger.
  • De Hallen, in een voormalige tramremise, is een bruisende plek waar eten, drinken, cultuur en media samenkomen.

De_Hallen

 

Of wil je graag een bijzondere eventlocatie strikken in Amsterdam, dan is dit een niet te missen lijstje.

 

Een andere optie, waar je bovendien ook kunt rekenen op de professionele ondersteuning van B2B Accountmanagers die samen met jou de leukste brand activation ideeën bedenken, is: een Kinepolis-bioscoop. Er zijn maar liefst 17 locaties, verspreid over heel Nederland. Je vindt dus beslist een plek die bij je merk én je doelgroep past.

 

Neem een kijkje en zoek de ideale locatie voor jouw actie. Heb je nog geen idee hoe je het wil aanpakken? 
 Maak dan een afspraak met één van onze Accountmanagers en zij denken mee met jou.


 

Robert Frasa
Robert Frasa loopt al sinds 2000 rond bij Kinepolis, momenteel geeft hij het beste van zichzelf als B2B Accountmanager. Hij is verantwoordelijk voor de B2B events, advertising en gifts in meerdere Kinepolis-bioscopen. Robert apprecieert vooral het klantencontact, de zelfstandigheid en het diverse takenpakket van zijn functie. “Een favoriet genre? Dat heb ik niet. Een favoriete film daarentegen wel: The Shawshank Redemption. Zonder twijfel.”
 

Andere blogs in de kijker:

Bioscoopreclame: hoeveel mag dat kosten?

Blog Read more

Evenement organiseren? Dit is dé checklist!

Blog Read more

Kinepolis_BAMS_groepsfoto2

Ook overtuigd?

Onze medewerkers helpen je maar al te graag verder. Contacteer ons en wij komen binnen 48 uur terug op je vraag.

Meer lezen?

Kinepolis, meer dan film alleen

Ontdek onze troeven Read more

over-kenipolis-img.png

Bioscoopreclame: hoeveel mag dat kosten?

Lees meer Read more

Maak indruk met deze bijzondere relatiegeschenken

Lees meer Read more

Blijf op de hoogte