Een goede klant mag je af en toe stevig in de bloemetjes zetten. Daar hoef je geen bloemenstal voor leeg te kopen, een bijzonder relatiegeschenk zal beslist een even grote - of misschien wel grotere - indruk nalaten.Maar welke relatiegeschenken vallen nu precies onder de noemer bijzonder? Wij overladen je in deze blogpost met inspiratie.
Relatiegeschenken bestaan in alle kleuren en vormen. Je hebt er voor elk budget en voor elke smaak. Maar wat als je echt wilt opvallen met een relatiegeschenk?
Wat maakt een relatiegeschenk bijzonder?
1. Het is een exclusief geschenk
Het perfecte relatiegeschenk om bij een goede klant te scoren is een cadeau waarbij hij/zij het gevoel krijgt dat niet iedereen het geluk heeft dit te mogen ontvangen.
Denk bijvoorbeeld aan een fles of een krat van een high end wijn of sterkedrank. Probeer erg speciale, unieke smaken wat te vermijden. Anders loop je de kans dat je relatie de wijn of sterkedrank niet lust.
Of wat dacht je van een exclusieve blik achter de schermen van een groots evenement of een VIP-pas voor een concert of festival? Het wordt een ervaring die de klant niet snel zal vergeten.
Gadgets zijn ook een mogelijkheid, maar dan moet je wegblijven van goedkope uitvoeringen. Een bijzondere vulpen, een opvallend keukensnufje of een design luidspreker vallen zeker in deze categorie. Sta wel even stil bij de jobinhoud van je relatie, want wie weet neemt hij/zij nooit meer een pen in de hand.
2. Het is een gepersonaliseerd geschenk
Personaliseren kan op twee manieren:
- Een relatiegeschenk gekozen op maat van de ontvanger. Bijvoorbeeld op basis van zijn/haar interesses of hobby’s. Speelt de bedrijfsleider golf, dan kan je hem een golfclub cadeau doen. Is je klant een echte bourgondiër, neem haar dan mee naar een sterrenrestaurant.
- Een relatiegeschenk met een gepersonaliseerde uitvoering voor de ontvanger, niet met de naam of het logo van jouw bedrijf. Zoals een fles gin of vermouth met een eigen, origineel label in de huisstijl van de klant. Of een lederen tas met de initialen van je relatie.
Je kunt het niet zo gek bedenken, of het is mogelijk om het te personaliseren. Een korte online zoektocht zal je meteen een hoop inspiratie opleveren.
3. Het geschenk is een ervaring
Een tastbaar cadeau in ontvangst nemen is leuk, dat zal bijna niemand tegenspreken. Maar een bijzonder relatiegeschenk kan ook de vorm aannemen van een onvergetelijke, spannende of avontuurlijke ervaring die heel lang blijft hangen. Ideaal dus om te scoren bij klanten waarmee je een lange samenwerking ambieert.
Enkele mogelijke, originele ervaringsgeschenken op een rijtje:
- Trakteer de klant op een slipcursus. Een spectaculaire sessie waarbij je tegelijk iets opsteekt dat later nog goed van pas kan komen.
- Escape rooms zijn ‘hot’, je bent er een uurtje in een andere wereld vol spanning. Je scoort hier zeker mee bij je klanten.
- Breng je klant in de zevende hemel met een ballonvaart. Wie weet is het zelfs mogelijk om over jouw bedrijf of dat van je klant te vliegen, zo geef je een persoonlijke touch aan deze ballonvlucht.
- Een citytrip of een zonvakantie, misschien wel gekoppeld aan een belangrijk congres, is een welgekomen afwisseling voor iedereen.
- Neem je klanten mee naar of trakteer hen op tickets voor een populaire musicalvoorstelling, een gegeerd popconcert, een voetbalmatch van Oranje,...
- Tijdens een spel in Virtual Reality (VR) vertoeft je klant in een parallel universum, even de gedachten op nul zetten.
- Schenk je relaties bioscoopcheques waaraan ze zelf een invulling kunnen geven. Een romantische date, een avondje onder vrienden of een gezellige middag met het gezin: het kan allemaal.
Wil je graag meer weten over onze bioscoopcheques als relatiegeschenk?
Download hier onze praktische gids!