blog post detail
Blijf op de hoogte

Wil jij graag nog meer tips om van je volgende evenement een denderend succes te maken? Wil je weten hoe je met relatiegeschenken een blijvende indruk nalaat? Of ontvang je liever advies rond originele advertentiemogelijkheden? Schrijf je dan in voor onze updates.

Subscribe to Email Updates

Van congres tot teambuilding: alle soorten evenementen op een rij

Je hebt de opdracht gekregen om een evenement te organiseren. De belangrijkste vraag die je jezelf eerst moest stellen: wat is de doelstelling van het event? Het antwoord op deze vraag helpt je de knoop door te hakken over het type evenement dat je op poten zal zetten. In deze blogpost geven we je een handig overzicht van allerlei soorten evenementen op basis van hun doel.

Relaties versterken, motiveren en/of bedanken

Deze eerste reeks evenementen hebben vooral als doel om zowel intern als extern de banden aan te halen. Klanten bedanken voor hun jarenlange trouw, medewerkers laten kennismaken met andere afdelingen, leveranciers trakteren op een Sinterklaasfeest,... 


Bij deze evenementen overheerst de informele sfeer. De gasten moeten zich vooral vermaken. Er kan een formeel luik gekoppeld zijn aan dit soort evenement (zoals bijvoorbeeld een korte presentatie of een speech), maar beperk dit tot een minimum.

  • Borrels en recepties: een leuke babbel bij een hapje en een drankje.
  • Feestavonden: een diner met aansluitend dansfeest.
  • Evenement met film of spektakel: een originele bedrijfsactiviteit om klanten of medewerkers te bedanken.
  • Teambuilding: de band tussen collega’s versterken tijdens sportieve of ontspannende activiteiten.
  • Familie-evenementen: feestelijkheden met animatie voor het hele gezin.

 

template draaiboek


Informatie- en kennisoverdracht

Deze evenementen hebben als doel je ‘thought leadership’ als bedrijf of organisatie in de verf te zetten. Zowel intern als extern: tegenover je eigen medewerkers, klanten, prospects, sectorgenoten,... Hier gaat het vooral om éénrichtingsverkeer, waarbij rond een bepaald thema kennis wordt verspreid vanuit de expertise van een bedrijf, organisatie of externe sprekers.

  • Een symposium: een (meerdaagse) studiebijeenkomst met wetenschappelijk karakter waarbij toonaangevende sprekers hun visie rond een thema of onderwerp delen.
  • Een seminar: een studiedag (of halve dag) met als doel dieper in te gaan op een bepaald thema via één of meerdere presentaties. 
  • Een beurs: een georganiseerde ‘markt’ waar bedrijven of organisaties reclame kunnen maken voor hun diensten en/of producten.
  • Een persconferentie of productlancering: de voorstelling van een product of dienst aan de pers, medewerkers, klanten, prospecten.

 

een beurs organiseren

 

Informatie- en kennisuitwisseling

In tegenstelling tot de tweede reeks evenementen hierboven, staat bij dit type het tweerichtingsverkeer centraal. Niet alleen gaat het om het tonen van je expertise als bedrijf of organisatie, je wilt via deze weg medewerkers, klanten of sectorgenoten de kans geven in discussie te treden of hun eigen ervaringen te delen. 

  • Een congres: een informatieve bijeenkomst waarbij zowel plenaire sessies en kleinschalige workshops gecombineerd worden.
  • Een workshop: een werkbijeenkomst met een beperkt aantal aanwezigen, waarbij hands-on kennis wordt gedeeld en vaardigheden getraind.

congres organiseren

 

De meer formele types van evenementen zoals een seminar, productlancering of congres kunnen ook afgesloten worden met een informeler luik, zoals een receptie of een walking dinner. Het is de kunst om hier een evenwicht in te vinden. Ligt de nadruk op kennisoverdracht of - uitwisseling? Laat dit element dan zeker het overwicht houden.

 

Wil je graag een evenement organiseren en ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden bij Kinepolis?
Aarzel dan niet om onze B2B Accountmanagers te contacteren.  

 

Michel van Keulen
Michel Van Keulen werkt sinds 2016 als B2B Accountmanager voor Kinepolis Dordrecht. Hij heeft daarnaast ook de Brabantse locaties Breda, Den Bosch en Oss in zijn portefeuille. Volgens Michel is niets mooier dan “de blije gezichten van medewerkers die door hun werkgever verrast worden met een uniek (film)event in één van onze bioscopen”. Hij is dol op thrillers met een verrassende twist en (waargebeurde) historische verhalen. Films als Argo, Spotlight en Gone Girl lieten een indruk na bij Michel.
 

Andere blogs in de kijker:

Bioscoopreclame: hoeveel mag dat kosten?

Blog Read more

Evenement organiseren? Dit is dé checklist!

Blog Read more

Kinepolis_BAMS_groepsfoto2

Ook overtuigd?

Onze medewerkers helpen je maar al te graag verder. Contacteer ons en wij komen binnen 48 uur terug op je vraag.

Meer lezen?

Kinepolis, meer dan film alleen

Ontdek onze troeven Read more

over-kenipolis-img.png

Bioscoopreclame: hoeveel mag dat kosten?

Lees meer Read more

Maak indruk met deze bijzondere relatiegeschenken

Lees meer Read more

Blijf op de hoogte