Je hebt de opdracht gekregen om een evenement te organiseren. De belangrijkste vraag die je jezelf eerst moest stellen: wat is de doelstelling van het event? Het antwoord op deze vraag helpt je de knoop door te hakken over het type evenement dat je op poten zal zetten. In deze blogpost geven we je een handig overzicht van allerlei soorten evenementen op basis van hun doel.
Relaties versterken, motiveren en/of bedanken
Deze eerste reeks evenementen hebben vooral als doel om zowel intern als extern de banden aan te halen. Klanten bedanken voor hun jarenlange trouw, medewerkers laten kennismaken met andere afdelingen, leveranciers trakteren op een Sinterklaasfeest,...
Bij deze evenementen overheerst de informele sfeer. De gasten moeten zich vooral vermaken. Er kan een formeel luik gekoppeld zijn aan dit soort evenement (zoals bijvoorbeeld een korte presentatie of een speech), maar beperk dit tot een minimum.
- Borrels en recepties: een leuke babbel bij een hapje en een drankje.
- Feestavonden: een diner met aansluitend dansfeest.
- Evenement met film of spektakel: een originele bedrijfsactiviteit om klanten of medewerkers te bedanken.
- Teambuilding: de band tussen collega’s versterken tijdens sportieve of ontspannende activiteiten.
- Familie-evenementen: feestelijkheden met animatie voor het hele gezin.
Informatie- en kennisoverdracht
Deze evenementen hebben als doel je ‘thought leadership’ als bedrijf of organisatie in de verf te zetten. Zowel intern als extern: tegenover je eigen medewerkers, klanten, prospects, sectorgenoten,... Hier gaat het vooral om éénrichtingsverkeer, waarbij rond een bepaald thema kennis wordt verspreid vanuit de expertise van een bedrijf, organisatie of externe sprekers.
- Een symposium: een (meerdaagse) studiebijeenkomst met wetenschappelijk karakter waarbij toonaangevende sprekers hun visie rond een thema of onderwerp delen.
- Een seminar: een studiedag (of halve dag) met als doel dieper in te gaan op een bepaald thema via één of meerdere presentaties.
- Een beurs: een georganiseerde ‘markt’ waar bedrijven of organisaties reclame kunnen maken voor hun diensten en/of producten.
- Een persconferentie of productlancering: de voorstelling van een product of dienst aan de pers, medewerkers, klanten, prospecten.
Informatie- en kennisuitwisseling
In tegenstelling tot de tweede reeks evenementen hierboven, staat bij dit type het tweerichtingsverkeer centraal. Niet alleen gaat het om het tonen van je expertise als bedrijf of organisatie, je wilt via deze weg medewerkers, klanten of sectorgenoten de kans geven in discussie te treden of hun eigen ervaringen te delen.
- Een congres: een informatieve bijeenkomst waarbij zowel plenaire sessies en kleinschalige workshops gecombineerd worden.
- Een workshop: een werkbijeenkomst met een beperkt aantal aanwezigen, waarbij hands-on kennis wordt gedeeld en vaardigheden getraind.
De meer formele types van evenementen zoals een seminar, productlancering of congres kunnen ook afgesloten worden met een informeler luik, zoals een receptie of een walking dinner. Het is de kunst om hier een evenwicht in te vinden. Ligt de nadruk op kennisoverdracht of - uitwisseling? Laat dit element dan zeker het overwicht houden.
Wil je graag een evenement organiseren en ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden bij Kinepolis?
Aarzel dan niet om onze B2B Accountmanagers te contacteren.